Shiatsu 2. rész

"Ha megérinted a gyermekedet, az egy nagyon mély dolog tud lenni. Minden egyes érintés, simogatás egészen mély. Ugyanez a gondoskodás, figyelem a legfontosabb egy masszírozásnál is. Mert akkor az összes energiáddal ott vagy abban az érintésben, abban a pillanatban."


Beszélgetés Balogh Gergely shiatsu terapeutával.



LM Az elôzôekben azt mondtad, hogy sokkal mélyebb és ôszintébb egy kommunikáció az érintés szintjén. Hogyan nyílhat meg ez elôttem? Menjek el csak úgy masszázsra, vagy pedig csak átéljem, hogyha valaki megérint, hagyjam, hogy megfogja a kezem, hol van ennek a kezdete?



 



BG Elôször is a tudatosság lényeges, hogy milyen tudattal van ott valaki.



 



Ha masszázst kérsz, akkor az önmagadra figyelés nagyon fontos, akárcsak az, hogy milyen érzést kelt benned a másik érintése. Ugyanakkor, ha te megérinted a gyermekedet, az is egy nagyon mély dolog tud lenni. Minden egyes érintés, simogatás egészen mély. Ugyanez a gondoskodás, figyelem a legfontosabb egy masszírozásnál is. Mert akkor az összes energiáddal ott vagy abban az érintésben, abban a pillanatban, és ez az, ami szerintem nagyon fontos. Ezt meg lehet élni több szinten, úgy, hogy csak egy érintésnek fogod föl, vagy egyáltalán észre sem veszed, vagy megpróbálsz arra az igazi kapcsolatra figyelni, ami ilyenkor kialakul az érintô és az érintett között.



 



LM Mi ez az igazi kapcsolat?



 



BG Amikor a mélységéig megfigyelsz egy ilyen pillanatot. Olyan ez, mint egy meditáció.



 



LM Na de hát ez nem vonzó! A meditáció nem vonzó egy hétköznapi ember számára. Mivel lehetne vonzóvá tenni a hétköznapi ember számára a masszázst? Valaki, aki ott ül a metróban, látszik, hogy megfáradt… Amúgy meg szerintem a masszázs minden emberre ráférne.



 



BG Igen, mindenkire, de gyôzködni senkit nem lehet, mert nyitottság kell hozzá. Gyôzködéssel senkit nem tudsz arra rábeszélni, hogy ezt élvezze. Vannak, akik tudják, hogy el kell kezdeniük ezzel foglalkozni. A shiatsu olyan, hogy nagyon lazának kell lenni, befogadónak az iránt, akivel dolgozol. Van pl. egy olyan mozdulat, hogy a kezet körzöd. Az emberek nagy rész nem engedi ezt, nem adja át az irányítást, vagy nagyon nehezen, s ha elengedem a kezét, az úgy marad a levegôben… Nem lazul el.



 



LM Nem mer ellazulni?



 



BG Nem mer, és vannak, akik ezen nagyon nehezen lépnek túl, mármint, hogy ellazuljanak. A legtöbb ember a 2-3. alkalom után képes elengedni annyira magát, mert már tudja, hogy mi van, hogy van, megvan a bizalom, és ez nagyon fontos, mármint, hogy ne féljen.



 



LM Mitôl félhet ilyenkor egy ember?



 



BG Nem is csak félelem, hanem, hogy nem kapcsol ki, jár az agya, uralni akarja még így is a helyzetet. Ez ilyen ego-játék, szerintem. És ezt, az elengedettséget tanulni kell, nagyon sokat kell foglalkoznia magával mindenkinek.



 



LM Ez egy nagyon szép mondat lehetne, hogy „Tanulni kell az elengedést”. És akkor shiatsu. Úgy érezted, hogy valami plusz kell még…



 



BG Igen, azt éreztem, hogy több lehet adni az érintésen belül, mint amit én adni szeretnék, vagy adni tudok egy svéd- vagy talpmasszázzsal. Mind a sportmasszázs, mind a reflexológia nyugati tudáson alapul, a shiatsu meg keleti, japán eredetû, és mint ilyen, sokkal inkább egységesen nézi az embert, nemcsak fizikálisan, hanem lelki szinten is, szervi szinten, mentálisan, akupunktúrás pontokkal, meridiánokkal foglalkozik, benne van az energetika, a filozófia, ami a talpreflexológiában nincsen így meg, és ezáltal egy teljesebb élmény. Nemcsak egy szinten tudod érinteni a másikat, hanem lényeges ez a szemléletbeli különbség, hogy ha a testével foglalkozol, hatsz a lelkére, ha beszélgetsz vele, és foglalkozol a lelkével, hatsz a testére, az energetikájára is.



 



LM Akkor ez azt jelenti, hogy minden szinten gyógyítasz, amikor egy shiatsu masszázst adsz, és ezt tudják is, hogy itt lelkileg is történhet valami velük?



 



BG Nem szoktam ezt hangoztatni, mert úgyis jönnek visszajelzések, kezdve attól, hogy ’jobban alszom’, stressz élmények, feszültségek lelkileg oldódnak, vagy nem izgul annyira, illetve ha nehezebben nyúlt elôtte valamilyen témához, akkor ez már nem akkora probléma. Tehát lelkileg is oldódnak, csak nem szoktam összekapcsolni, mert volt ezzel rossz tapasztalatom. Akik materiálisabb nézetûek, azok elôtt nem lehet beszélni meridiánokról, tisztulásról, mert nem tudják hová tenni, illetve nem akarják, vagy nem képesek befogadni. Mindig az adott egyéntôl függ, hogy ki-hogy jön ide, mennyire nyitott, és mi az, amit keres ebben az egészben.



 



LM Az érintéskultúrád tulajdonképpen gyerekkorra vezethetô vissza, bátorítva voltál ebben, hogy meg szabad érinteni a másikat, és az nem baj, sôt, inkább jó. A köztudatban azonban az van, hogy ha azt mondom, a test érintése, azonnal a nemiségre asszociálnak…



 



BG Ezért prûd a magyar társadalom.



 



LM Ez van a társadalomban, igen, hogy az érintés az csak oda vezethet. Mert amúgy meg hová vezethet?



 



BG Önmagadhoz.



 



LM Önmagamhoz? És az jó, önmagamhoz eljutni? Miért?



 



BG Megismered a saját korlátaidat, a gátlásokat le tudod vetni, föl tudod jobban vállalni magad és ez által nyugodtabb, és szabadabb leszel.



 



LM Láttál már ilyen transzformálódást masszírozott embereknél?



 



BG Igen, abszolút. Elindult egy ponton, és ahol ma tartunk, az egészen más.



 



LM Tehát a shiatsunak személyiségformáló hatása is van.



 



BG A tudatosság a lényeg, hogy valaki, aki foglalkozik magával, észre veszi, hogy mi az, ami nem jó neki, és a következô lépés, hogy miért nem jó, és ezt hogyan lehet megváltoztatni. Mért jó az, ha a lábát fogja valaki és nem a vállát, hiszen ugyanaz a test, ugyanúgy kellene élveznie és éreznie mindent, gond nélkül…











LM Nem lehet, hogy ez a lelkiismerettel is összefügg? Ha van ilyen, hogy kollektív lelkiismeret, akkor lehet, hogy akkor vagyunk mi „rendben lévô jó nép”, ha fegyelmezettek, összeszedettek vagyunk, megfelelünk, erôsek és szikárak vagyunk és nem engedjük el magunkat? Nem lazázunk, nem mosolygunk… hiszen az ellazulás egy idô után mosollyal jár, és ez van a masszázsban is, felszabadulsz, ellazulsz, megnyílsz, mosolyhoz jutsz.



 



BG Ennek a kérdésnek szerintem nagyon messze van a gyökere, lehetne keresni az iskolában, óvodában, a szülôknél, de ez nagyon sok dologból tevôdik össze. Nézheted akár a jóléti kérdés szemszögébôl, és akkor már visszakanyarodtunk a gazdasághoz, a politikához…



 



LM Na de nem olyan drága egy masszázs, mégse használják sokan, pedig nem kéne luxusnak lennie, hiszen egy csokira, vagy gyógyszerre nem sajnálja az ember a pénzt, holott a masszázs a drága orvosi és gyógyszeres kezelések megelôzéseként is szolgálhat adott esetben.



 



BG Így van, nem kellene luxusnak lennie, de csak újra azt mondhatom, hogy én szerencsére azokkal találkozom leginkább, akiket ez érdekel, akik elkezdenek magukkal törôdni, és belátják, hogy ez minden szinten jó nekik. Kollektíven nem tudod ezt megítélni, hiszen az ország egyénekbôl áll, de mindenkivel külön nem találkozol, hogy meg tudjad ítélni, hogy ki-miért tart távolságot az érintéstôl, vagy akár a masszázstól. Aki hozzám eljön, az lehet, hogy nem jön vissza, mert nem tudja befogadni, vagy még nem tart ott. A magyar mentalitásban nincs még annyira benne a masszázs, esetleg az jobban, hogy fürdôbe járunk, vagy csontkovácshoz, de az nincsen benne, hogy megelôzöm a bajt. És ezek megint generációs különbségek, bár szerintem az iskolában sincs meg a testi tudatosságra nevelés, mert az egyetlen ilyen óra, a testnevelés… hát az ehhez nem elég. Viszont nagyon sok mindenhez hozzá lehet férni kezdve a spirituális jellegû foglalkozásoktól az újabb sportokig, és fesztiválok, találkozók épülnek ezek köré, amikre szerintem elég nagy igény van kibontakozóban.



 



LM Nem lehet, hogy az ezotériával azonosítják a masszázst, vagy a shiatsut, aminek idegen hangzása van, és ez is a new age mozgalommal jelenthetett meg a nyugaton?



 



BG De, lehet, nagyonis…



 



LM Hogy találnak rád az emberek?



 



BG Interneten és szájhagyomány alapján.



 



LM Mit ajánlanál valakinek, aki megnézné a masszázst, de nem tudja, hol kezdje, hová menjen, mit próbáljon ki?



 



BG A talpmasszázst, lábmasszázst nagyon tudom ajánlani, mert a lábunkkal fiziológiailag is rendkívül fontos foglalkoznunk, igaz, hogy már ott is föl kell magad vállalnod, merthát oda rakod a lábad valaki elé. A gátlások többszintûek az emberben, és több helyen keletkeznek, van, aki a lábára nem kényes, de van, aki igen, mégis, mivel ez egy kisebb felület, és nagyon jó érzés, érdemes ezt kipróbálni. Én kombinálom is a shiatsuval, vagyis aki eljön, annak 3-4 shiatsu kezelés után lábmasszázst adok.



 



LM Gergô, mint shiatsu terapeutának, van-e valamilyen célod?



 



BG Igen, minél több embernek segíteni, hogy megérezhessék azt, amit én is éreztem anno, és amit ad egy ilyen kezelés.



 



LM Mert mit éreztél?



 



BG Ezt sose fogalmaztam meg, nem tudom, hogy egyáltalán el lehet-e mondani… Egy nagyon jó állapotot… Békét. Nyugodt szellemi békét. És fizikai, szellemi és lelki teljességet.