A kevés alvás viselkedészavarhoz vezethet

Egy nemrégiben elvégzett finn tanulmány szerint ha a gyermekek keveset alszanak - akkor is, ha nehézségek nélkül - növekszik az esélye figyelemzavaros/hiperaktív tünetegyüttes (ADHD) kialakulására.

Az elmúlt évtizedekben sok országban visszaesett az alvással töltött órák száma. Az Egyesült Államokban pl. a becslések szerint a gyerekek harmada nem alszik eleget. Feltételezik, hogy az alvásmegvonás a gyerekek esetében viselkedészavarokat okozhat a fáradtság helyett, de csak kevesen vizsgálták meg ezt a hipotézist.











A Helsinki Egyetem és a Finn Nemzeti Egészségügyi és Jóléti Intézet kutatói megvizsgálták, hogy a csökkent alvásidô az ADHD-hoz hasonló viselkedészavarokat okoz-e. 280 egészséges gyermek (146 lány és 136 fiú) vett részt a tanulmányban. A kutatók rögzítették a gyermekek alvási szokásait a szülôk elbeszélése, aktigráf, vagy a gyermek csuklójára rögzített alvásmonitor segítségével.



A gyerekek, akiknek átlagos alvásideje 7,7 óránál rövidebb volt, sokkal hiperaktívabbnak és lobbanékonynak bizonyultak, az ADHD-összpontszámuk is magasabb volt. A figyelemmel kapcsolatban ugyanolyan értékeket mutattak, mint azok, akik több idôt töltöttek alvással. A többváltozós statisztikai modellek alapján a rövid alvásidô statisztikailag szignifikáns elôrejelzôje maradt a hiperaktivitásnak és a lobbanékonyságnak. Az alvási nehézségeket pedig összefüggésbe hozták a hiperaktivitással, az impulzivitással és a figyelmetlenséggel. A rövid alvásidô és az alvási nehézségek között nem találtak jelentôs összefüggést.



"Ki tudtuk mutatni, hogy a rövid alvásidô és az alvási nehézség összefügg az ADHD viselkedési tüneteivel, és azt is megállapítottuk, hogy a rövid alvásidô súlyosbítja a viselkedési tüneteket, az alvási nehézségek jelenlététôl függetlenül." - mondta Juulia Paavonen kutató.



"Az eredmények arra utalnak, hogy a megfelelô alvási szokások kialakítása gyerekkorban nagyon fontos lehet a viselkedészavarok megelôzésében. Habár a nem megfelelô alvás valószínûleg képes negatív irányban befolyásolni a viselkedést és a teljesítményt, intervenciós tanulmányok is szükségesek ennek megerôsítésére." - folytatta Paavonen.



forrás: www.dietinfo.hu