Televíziós mûsorok hatása a fiatalokra

Ön szerint milyen hatással lehetnek egy fejlôdésben levô fiatalra egyes mûsortípusok (valóságshowk, sorozatok), illetve a híradó; a manapság sugárzott hírtípusok "fogyasztása"?


 



Egyértelmûen káros hatással vannak, fôként, ha nincs egy otthonról kapott, szilárd értékrend. Ha a fiatal sok olyan mûsort néz, amelyben sok negatívum, félelmetes, agresszív tett, és éretlen viselkedési mód látható, ha a látottak szûrés és átgondolás nélkül épülnek be a gondolkodásba, a személyiségbe, az rendkívül káros lehet.











 



Ezzel szemben, vagy akár ezt alátámasztva milyen mûsorokat ajánl? Mit tanácsol egy fiatalnak a televíziózási szokásaival kapcsolatban, mit tanácsolna a médiának?



Megválogatott, és mértéktartó TV-nézés az ajánlott. Ne menjen a TV folyamatosan a háttérben! Az ismeretterjesztô mûsorok, a megválogatott filmek pozitív hatással bírnak. Természetesen a szórakoztatás sem elhanyagolható szempont, de a szellemi épülés sem árt. Legalább a negatív hatásokat kerüljük, vagy mérsékeljük!



 



Hogyan befolyásolhatja az emberek látásmódját, világképét a televízió, egy-egy jó, vagy rossz hír?



Bár önmagában egy-egy hír általában nem személyiségformáló erejû, mégis a híradókban a „szörnyû világ” képét mutatják, a számtalan negatív, ijesztô, aggasztó hír hallatán az ember arra gondol, hogy legalább nem vele történt. Erôsítik a hírek azt a belsô képet a világról, miszerint élni félelmetes, és kiszámíthatatlan veszélyekkel járhat. Az agresszió agressziót szül, ha ezt nagy mértékben látjuk, sôt érzéketlenséget is eredményezhet hosszabb idô után. A valóságshowk-ban, sorozatokban látható nem hatékony megküzdési technikák, éretlen kommunikációs és stresszkezelési minták nem segítik azt, hogy a fiatal hatékonyan valósítsa meg a céljait, kontrollálni tudja az indulatait, és erôszakmentesen, asszertíven kommunikáljon. A sok TV-nézés következtében romlik a teljesítményt, csökken a mozgásigényt, károsul a családi kommunikáció, mert a TV elôtt ülve nem figyelünk egymásra, nem nevezhetô együtt töltött, minôségi idônek.



 



Mit tapasztalt munkája során a 18-25 éves korosztállyal kapcsolatban ebben a témában, hogyan hat a személyiségfejlôdésükre a televízió?



A munkám során azt tapasztaltam, hogy a családoknál mértéktelenül és válogatás nélkül, gyakran folyamatosan megy a háttérben a TV, amely erre a korosztályra is károsan hat, fiatalabb korban pedig még veszélyesebb a személyiségfejlôdésre gyakorolt tartósan káros hatása miatt.



 



Milyen szerepe van abban a szülônek, a szülôi nevelésnek, hogy a fiatal a késôbbiek folyamán milyen típusú mûsort választ? Mire lehet, és mire kellene rászoktatni a gyereket?



Kulcsfontosságú, hogy a diákok milyen mintát látnak otthon, és mit kapnak a szüleiktôl, a nevelés értékeket közvetít-e, szeretetben nônek-e fel, úgy, hogy elegendô törôdést, odafigyelést kapnak, elsajátítanak-e konfliktuskezelési, stresszkezelési módokat, jellemzi-e ôket önkontroll és érzelmi stabilitás. Ha elhanyagoló, vagy erôszakos légkörbôl érkeznek a diákok, akkor fogékonyabbak lesznek a káros mûsorokra is, nem alakul ki egy minôségi szûrô, amely abban segít, hogy megválasszák a mûsorokat, illetve a már kialakult stabil világ- és énképükbe ne épülhessen be minden, amit látnak és hallanak. Ha felgyülemlik a feszültség, amelyet nem tudnak levezetni, akkor az könnyen agresszióba, illetve önmaguk ellen irányuló agresszióba csaphat át.



 



A fentieken kívül a példamutatás is rendkívül fontos a szülô részérôl, ezáltal a fiatalok is képesek lesznek megválogatni a megfelelô mûsorokat. A lényeg, hogy ne akármit és akármennyit nézzünk, tudatos választás és idôkeret övezze a televíziózást, nem lehet naponta több órát a TV elôtt tölteni, ha egészségesek akarunk maradni testileg és lelkileg is. A nevetésre, gondolkodásra késztetô mûsorok, filmek mellett érdemes a minimálisra, akár nullára csökkenteni a negatív hírekkel, agresszióval teli mûsorokat.



 



Mennyire van hatással az egyetemi, fôiskolai környezet a tanulók szokásaira? Mennyire veszik át a televíziós szokásokat egymástól?



A szociális háló természetesen meghatározó szereppel bír, nem csak negatív irányba, ezért ha valaki más idôtöltést, programot javasol, mint a televízió, az egy nagyobb csoportot is képes pozitívan befolyásolni.



 



A kérdéseket köszönöm Gál Orsolyának, A Debreceni Református Hittudományi Egyetem végzôs hallgatójának!