Törzsek és rituálék

Az emberek ôsidôk óta törzsekbe tömörültek â?? vallási, etnikai, politikai, vagy akár a zenei ízlésük szerinti csoportokba, amelyek egy vezetô és egy eszme köré gyûlve alakultak ki.


 



Az emberi természet már csak ilyen. Mára ráadásul az internet elsöpörte a törzsek kialakulásának földrajzi, anyagi és idôbeli korlátait. A blogok, közösségi hálózatok és portálok segítségével tízmilliók szervezôdhetnek törzsekbe érdeklôdésük szerint, például mert iPhone-imádók vagy elkötelezett szavazói egy pártnak, vagy mert új módon küzdenek a globális felmelegedés ellen.



 



Na de ki fogja vezetni ezeket a törzseket?



Ez még mindig az egyén feladata – olyan emberé, mint te vagy én. Olyan emberé, aki szenvedélyesen érdeklôdik valami iránt. Ha valaki változtatni szeretne, ma már van ehhez egy remek eszköz. Ráadásul karnyújtásnyira. Ha elszalasztod a lehetôséget, hogy vezetô legyél, az a veszély fenyeget, hogy örökké a “birkalétrán” kell másznod – azaz olyasvalakivé válsz, aki sose kérdez rá, hogy tényleg jó-e a feltétel nélküli szófogadás! Aki azt hiszi, hogy a vezetés másoknak való, az gondolja át újra – a vezetôk a legelképesztôbb helyekrôl kerülnek elô.  Godin éppen ezt célozza: gondolkodj el, van-e neked is egyedi lehetôséged arra, hogy vezesd a munkatársaidat, ügyfeleidet – vagy épp egy egészen újonnan összetoborzott embercsoportot: befektetôket, hívôket, a hobbijuknak élôket – vagy az ilyesfajta könyvek olvasóit.



 











 



Törzsfônökké válni ugyan nem könnyû – de aki ezt elolvassa, ráébredhet, hogy sokkal könnyebb, mint képzelte. Seth Godin tíz nemzetközi sikerkönyv, köztük a The New York Times bestsellere, a The Dip szerzôje. Könyveit több mint huszonöt nyelvre fordították le eddig, és olyan sikeres mûveket jegyez, mint a Permission Marketing, a Purple Cow (Mi a bôgés? HVG Könyvek) és a Meatball Sundae (Hab a tortillán, HVG Könyvek). Seth Godin az egyik alapítója és vezérigazgatója a Squidoo.com-nak (egy hatalmas és intenzíven növekvô törzsnek), és ô a világ egyik legnépszerûbb üzleti bloggere is.



 



Seth Godin amellett érvel, hogy az Internet véget vetett a tömegmarketingnek és felélesztett egy emberi társadalmi formát a múltból: a törzseket. A közös nézeteken és értékeken alapuló törzsek lehetôséget teremtenek a hétköznapi embernek arra, hogy vezetô legyen és nagy változásokat vigyen végbe.