Mai bölcsesség

Az élet? Olykor könnyebb, olykor nehezebb. Hogy mikor mi a â??jóâ?, vagy â??rosszâ?, ez a nézôpontunktól is függ. Az élet egy tanulási folyamat, s ha valaki úgy gondolja, hogy játszani jött, vagyis egy óvodába, akkor az egy könnyû élet, tele derûvel. De ha valaki mindig az óvodai követelményeket teljesíti, nem tud fejlôdni. Szükségszerû., hogy jöjjön egy nehezebb szakasz, ami az iskola, és ha nehézség jön, akkor az bizony azért jön, mert valószínûleg felkészültek vagyunk rá. Isten sose ad nehezebb kihívást, mint amire készek vagyunk. Ha nem így lenne, akkor az megsértené a természet törvényét.


Jó kisfiúként, vagy kislányként azt tanultuk meg, hogy apa, anya, nagymama, kisöcsi, a szomszéd, vagy a tanító néni szükségleteire figyeljünk, tulajdonképpen mindenkiére, és elnyomjuk a sajátunkat. Fel is vettük azt a szokást, hogy úgy hisszük, többé-kevésbé mindig és többé-kevésbé teljesen felelôsek vagyunk a másik jóllétéért.



Szokásunkká vált az az elképzelés is, hogy a másik az, aki többé-kevésbé teljesen felelôs a mi jóllétünkért. Eközben pedig az az alapérzésünk, hogy tartozunk a másiknak (a jóllétéért), és ô is tartozik nekünk (a magunk jóllétéért), miközben az igazság az, hogy mindenki önmagáért felelôs. gyakran várjuk el tehát, hogy a másik gondoskodjon a szükségleteinkrôl, találja ki, vagy automatikusan adja meg, ami nekünk megfelelô, holott sokszor magunk se vesszük a fáradságot, hogy pontosítsuk, mire van szükségünk, és kifejezzük azt kérés formájában, vagy fölvessük, hogy egyáltalán, a másiknak van-e kedve hozzá járulni. Általában ilyenkor csak úgy kimondjuk: "ezt meg ezt csináld", vagy "változz meg", vagy "legyél ilyen meg olyan".









Ha ô nem úgy reagál, ahogy szeretnénk, akkor jönnek a szemrehányások: hiszen mennyi mindet tettem érted, bezzeg te önzô vagy, nem veszel engem figyelembe, ha ilyen vagy, itt hagylak, stb., stb.



 



Szükségleteink attól a személytôl függetlenül léteznek, akivel éppen vagyunk. Ha megtanuljuk kifürkészni, megismerni, megfogalmazni a szükségleteinket, és elfogadni, hogy nemcsak egy másik személy adhatja meg, amit igénylünk, akkor mi magunk, a másik személy és a kapcsolataink is szabadabbá válnak. Jó módszer erre, hogy szükségleteinket kérdésben fogalmazzuk meg, illetve elôlegezzük meg, hogy a másik esetleg nem adja azt nekünk, amit szeretnénk, csupán azért, mert ô maga is éppen vágyik valamire, és éppenséggel egyébre, mint mi magunk.